kategoriassa Foodlover

New Yorkin nähtävyyksistä riittää tarinaa useampaan viestiin. Ajattelin silti aloitta kevyemmällä setillä ensiksi, koska itse olen vielä enemmän ja vähemmän sekaisin matkustamisesta. Lähdimme New Yorkista iltalennolla klo 20. Kiersimme vielä päivän aikana muutamia nähtävyyksiä, joten odotettavaa olisi ollut että lennolla nukuttaisi. No ei nukuttanut. Reykjavikissa vaihdoimme lentokonetta ja tämän jälkeen sain torkuttua pari tuntia. Suomeen saavuimme klo 13 ja lähdimme samantien Jämsänkoskelle. Pääsin vasta samana iltana 23 aikaan nukkumaan. Valvottua tuli muutaman tunnin pätkäunilla noin 1,5 vuorokautta. Siitä nukahdettua nukuinkin 14 tuntia lähestulkoon putkeen. Huomenna selviää onko rytmi jo todella korjautunut, vai olenko aamuyöstä pirteänä kun peipponen.

New Yorkista oli todella paljon odotuksia jo alkuunsa. Siitä olen lukenut, nähnyt kuvia ja katsonut ohjelmia sen verran paljon että oletin sen olevan juuri niitä kaikkea. New Yorkia kuvaa hyvin tuttu sananfraasi “sulatusuunista” sitä se olikin. Manhattanilta löytyi kaikille kaikka ja kaikki olivat enemmän ja vähemmän sulassa sovussa samalla saarella. Minulle meno oli jossain kohtia aivan liian hetkistä, joten nautin enemmän hotellin lähialueella Long Islandilla olemisesta. Brooklyn oli myös erittäin viihdyttävä. Seuraavalla kerralla katselen hotellia Brooklynin puolelta.

Tervetuloa matkalle mukaan New Yorkin nähtävyyksiin!

kotikatu

Lue lisää reissusta ->

Hotellimme sijaitsi Long Islandin puolella. Ebookersin pakettimatkan hotelliksi valikoitui Wyndham Garden. Hotelli oli aivan Manhattanin reunalla, kuten kuvasta näkyy Manhattan näkyi meidän hotellin kadulta. Hotelli oli itsessään hinta-laatusuhteeltaan todella hyvä. Huone oli sopivan kokoinen kolmelle hengelle, sängyt olivat siistit ja ympäristö oli hiljainen. Ikkunamme alla oli rekkojen leasing palvelu, joka toi aamuisin pientä kohinaa huoneeseen. Minua ei tämä häirinnyt, kun nukuin korvatulppien avulla. Muut taas nukkuivat ilman tulppia, eivätkä hekään häiriintyneet. Hotellilta 3 korttelia itään päin, löytyi Court Squardin subway asema jonka lähistöltä löytyi myös muutama kiva ruokapaikka. Subwaylla pääsimme noin 7 minuuttiin Lexington avenuelle, eli Manhattanin sydämeen.

Time Square ja Brooklyn Bridge

time square2

brooklyn bridge

manhattan

Time Squarella kävimme vain päivällä, joten hienoin valoloisto jäi näkemättä. Ensimmäistä kertaa kun nousin Time Squrelle subway tunnelista tunne oli sanoinkuvaamaton. Ensimmäistä kertaa pilvenpiirtäjien näkeminen tuhansien led valojen loisteessa on vain niin mykistävää. Ensimmäisestä shokista kun selvisin ja lähdimme kävelemään Broadwayn kulmalle, tuli jo todellisuus vastaan. Sitä kaupustelijoiden määrää, mitkä tunkivat kokoajan eteen kauppaamaan ties mitä risteilyä ja nähtävyyttä. Sitä touhua ei kauaa jaksanut kuunnella tai katsella vaan painuimme takaisin Subway tunneliin turvaan.

Brooklyn bridgelle mentäessä kaupustelijat eivät olleet tukkeena, vaan vastaavat turistit mitä me. Silta oli turvoksissa ihmettelijöitä ja sitä en ihmettele yhtään. Silta oli todella vaikuttava ja valitsimme vielä selkeän päivän siellä vierailulle. Näimme koko Manhattanin sinistä taivasta vasten. Eniten minua pelotti, että kylmyyden takia tipautan kännykkäni sillalle ja minun tuurillani se vielä tipahtaa lautalattian välistä autotielle. Onneksi näin ei sattunut.

viereinen silta

Vapaudenpatsas ja Ground Zero

manhattan veneestä

vapaudenpatsas

Vapaudenpatsaan ohi menimme ilmaisella Ferryllä joka kulkee State Islandille. Satamasta lähtiessä Manhattan näyttäytyi taas oikein nättinä sinistä taivasta vasten. Lautta meni sen verran läheltä vapaudenpatsasta, että näimme sen tarpeeksi selkeästi ja läheltä. Kenelläkään meistä ei ollut intoa lähteä jonottelemaan patsaalle pääsyä. Se olisi myöskin kustantanut noin 30 dollaria, tosin en ole aivan varma riittikö tämä vielä itse sisälle päässyyn, vai oliko tuo vain lautan hinta..

ground zero

ground zero1

Ground Zero on Manhattanin eteläkärjen vieressä, joten lauttamatkan jälkeen lähdimme sinne. Paikka oli äärimmäisen vaikuttava. En ollut edes tietoinen minkälainen muistoalue on. Alue yllätti positiivisesti ja oli erittäin nätisti toteutettu ja se kunnioitti kuolleiden muistoa erittäin arvokkaasti. Molempien tornitalojen paikalle oli tehty aukko, jossa oli vesiputous joka valui alaspäin. Reunoille oli laitettu kaikkien tapahtumassa kuolleiden nimet.

Central Park

central park

central park3

Central parkissa käydessämme oli erittäin tuulinen sää. Ilma oli erittäin syksyinen. Hyytävän kylmä ja puut olivat lähestulkoon tiputtaneet lehtensä. Tarkoituksena oli mennä luistelemaan puistoon, mutta kylmyys sai pyötämään päätökseni luistelusta. Hinta oli myös sen verran suolainen, etten viitsinyt sitä maksaa vain pienen hetken luistelun takia. Manhattan näytti puistosta katsellessa ihanan kaukaiselta ja rauhalliselta. Melu ja kiire jäivät Central Parkin portille odottamaan. Ymmärrän hyvin nyt, miten New Yorkin asukkaat nauttivat Central Parkissa käynnistä. Pienkaupungissa eläessä tälläistä ei ymmärrä ennenkun sen itse kokee.

Stay tuned…

Tarinoita jäi vielä odottamaan julkaisua. Kävimme mm. NHL ja NBA matseja katsomassa. Jersey Gardenissa, leivontatarvikeliikkeissä ja museoissa. Myöskin muutama ruokakuva sattui mukaan! Palaillaan näiden asioiden tiimoille seuraavassa blogiviestissä.